På väg

09 februari 2013

Ny teknik - fågelfoto

Jag håller på att lära mig fotografera fåglar. Igår såg jag mitt livs första kungsfiskare i Sverige och det var en fin upplevelse - först ett blått streck åt vänster - och sen ett likadant åt höger och så satte den sig. Bilden blev förödande suddig och kornig eftersom jag i mörkret höjde ISO:t ganska mycket. Bättre lycka nästa gång.
I en fototidning såg jag att man kunde skaffa ett teleobjektiv till sin Iphone. Sagt och gjort, det vore ju mycket lättare att bära med sig än hela ryggsäcken. För 300 kr ca (lagom pris) kom objektiv med putstrasa (!) och stativ.
Detta är en optimal bild på en liten ensam svartmes (assistenten - den j:la katten har tagit den andra), tagen i bra ljus med denna utrustning, stativ och med mesen sittande länge stilla på 5 meters håll vid matningen.
Inget att satsa på alltså men man kan ju alltid säga att det är en retrobild....