21 mars 2012

Gör din egen BeanBag

Jag har länge retat mig på att det är ostadigt att fotografera från bilen som det ju ofta blir när man hittar djur och fåglar inom räckhåll. Tänkte att det måste gå att sy en bönpåse själv utan att behöva betala en massa pengar. Hittade en fin hemsida: naturephotography.fredhurteau.com/bbbhowto.htm och började läsa beskrivningen. Det var knepigt. Därför har jag sytt ett par påsar efter den knepiga beskrivningen och gjort en egen förenklad beskrivning. Jag har inte lagt någon stor möda på bilderna förutom att försöka visa vad jag menar.
  • Hämta mönstret i 4 delar från Freds hemsida. Skriv ut delarna och passa ihop o tejpa. Förstora sen i en kopiator 150% så blir det lagom tycker jag. Vill man ha en större kan man förstora 180%.
  • Skaffa ett tätt tyg tex vindtyg - lättast utan fram och baksida. 1 m 150 cm brett räcker till 2 bagar.
 Så här blir den färdig (150%)
                                                         
  •  Vik tyget i fyra lager. Lägg på mönstret med utskurna rektanglar och utskuren triangeltopp på tyget och rita runtom. Rita också i rektangelkanterna och rita i den lilla triangeln. Sätt i en nål genom alla lager i varje rektangelhörn och i triangelns topp. Vänd på tyghögen och passa in mönstret på lager efter lager med nålarna som sticker igenom alla lager. Rita runtom på alla lager och i rektangeln på ett lager till. Klipp små markeringar där triangelbenen träffar kanten nedtill i sömsmånen på alla lager.
  • Tag 2 lager och sy runt rektangeln.
  • Vik in det ena lagret och fäst mot mitten






  •        Lägg på lager 3 och sy runt kanterna i markeringen men inte den raka nedre delen
  •        Vräng lagren  och vänd på arbetet
  •        Sy i "båtvecket" som är markerat över rektangeln på lager nr 4

  •         Lägg det enkla lagret nederst och vik in de ihopsydda lagren och fäst samman dem.
  •         Lägg sista lagret ovanpå och sy ihop utmed kanterna men ej nedersta raka kanten.
  •         Vräng ut och in på dessa lager
  •         Nu ser du bönkudden växa fram




  •  Från triangelns spets och ner till kantmarkeringen vid vinkelbenen sys en söm i  varje          dubbellager. Detta minskar den mängd fyllning man behöver och ger större stadga åt kudden.
  • Vik in sömsmånen i nedre raka kanten och sy en söm men behåll en öppning längst ner på ena benet i varje sektion för att fylla i någon fyllning. Fyll påsen med så mkt material du önskar
  • Jag valde plastkulor från en puff jag köpte i julas på realisation. Det går ca 2 liter i varje del så blir det stadigt trots att det inte väger någonting.
  • Vik in sömsmånen i fyllningshålet och sy igen det med en yttre söm åxå.
  • Man kan sy handtag i kanten om man önskar det.
Lycka till! 

4 kommentarer:

  1. Skall genast sy mig en!/Kalle

    SvaraRadera
  2. Hej
    Har du verkligen förstorat det fyrdelade mönstret från Freds sida med 150%?
    Mvh Johan

    SvaraRadera
  3. Ja då blir den stor som på första bilden på Mats i bilen och passa min Canon 60 med 300 mm telet bra. Man får testa lite hur mkt man skall fylla den men den skall vara ganska stadig till skillnad på den långa dubbelvikta 15 x 75 cm breda "tarm" jag sydde av 15x 150 cm tyg som blev över som jag har ganska lite fyllning i o använder vid makrofoto med framgång för den behöver jag kunna vika i flera omgångar till exakt höjd.

    SvaraRadera