14 mars 2012

Gåsamor

Tycks ha nördat in mig på vårfåglar... Det är spännande med dessa rörliga motiv - att få till skärpan.. Här tycker jag att jag lyckats ganska bra. Ställer helst skärpan i okularet på kameran för att ha koll på när fågeln flyttar sig - känns bäst så när jag dessutom skall styra telet. Att ställa den Live view går ju åxå men autofokus fungerar sämre o manuellt är det svårt att hinna med. Är man då en gammal kärring med progressiva glas är det lätt hänt att man tittar i fel del av glaset... Livet är en utmaning!

6 kommentarer:

  1. Alla har vi våra problem. Tur att det finns autofokus. Tycker du lyckats riktigt bra. Jag är glad för att jag inte valde progressiva glasögon. Det verkar vara vissa problem.

    SvaraRadera
  2. Ja du lyckades förträffligt bra! En härlig och vacker bild av en gås vi sällan ser.

    SvaraRadera
  3. Fin fångad gås ned vaksamt uttryck! Gillar kompositionen och färgtonerna.
    /Margareta

    SvaraRadera
  4. Känner mycket väl till ditt fokusproblem och har börjat använda autofokus så fort detta är möjligt ,men vid fasta motiv och stativ är det live view som gäller.
    Här har du lyckat mycket bra med både skärpan och bilden på grågåsen.
    /James

    SvaraRadera
  5. Hahaha - ja livet är en kamp. Denna kampen vann du med stormsteg. En riktig kalasbild med fin skärpa på gåsapågen (?) och resterande i mjuk oskärpa. Färgnyanserna gillar jag mycket. En riktigt toppenbild!
    Mvh, Inger

    SvaraRadera
  6. På den här bilden har du fokus på gåsen och det är fina färger. Hur många gånger har jag inte missat fågeln då jag fotat fåglar. Jag tittade på bilden sångsvanar som rastade i Fjärås. Sjöng de i kör och gav en konsert för invånarna i Fjärås som tack för maten.
    hälsningar
    Cats

    SvaraRadera