25 oktober 2016

Barrträdlöpare - Förlåt att jag väckte er!


Det är roligt att hugga ved - ibland lite extra roligt som igår:
Klöv jättestora grankubbar efter en gran vi fällt vid stugan i Brastad. Under barken var det flera konstiga ringar. När jag tittade närmare satt det en fin skalbagge i flera av dem med nosen nedborrad i kanten.





Fram med boken. Det var en vanlig skalbagge - Barrträdlöpare - som gör så här. Den lever under bark på döda träd. Larven tar 2 år på sig att utvecklas. När det är dags att förpuppa sig hyvlar den långa smala spån ur veden och bygger en skyddande vägg runt sig och sen blir den puppa.
Puppan kläcks under tidig höst och den utvecklade skalbaggen övervintrar i sitt skyddande bo.
I maj borrar den sig ut genom barken och så rullar det på.
Inte har jag sett nåt sånt förut och inte vad jag vet den här vanliga skalbaggen heller...






Ovanligt lättfotograferade var dom i alla fall - sömniga som dom var. Gick tom att stacka den nedersta handhållet med mitt extrema makroobjektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar