06 november 2011

Vårgårda Naturfotofestival

Så härligt att äntligen vakna upp en tidig morgon och det är fläckvis bar och rosa himmel! Ut med kameran i ottan! Spillkråkan skrek och St hackspetten trummade. I träden en flock siskor och nötväckan bubblade in sitt vinterrevir. Nåra rödbröstade domherrar i granen.. Vad kan man mera begära av glädje?
 Sånt väsen var det längesen jag hörde utanför dörren.

Efter 2 intensiva dagar i Vårgårda där jag matats med massor av fina bilder borde sinnet vara mättat - men att ha en kamera är ungefär som att ha en hund - man måste uuut!

Vad fick jag då ut av Festivalen?
Den största behållningen var alla föreläsningar. Det finns tydligen två sorters naturfotografer:
  •  Den uthållige dokumenterande som återkommer ideligen till ett ställe för att föreviga beteenden hos djur eller djur som bor på konstiga ställen. Det blir fantastiska bilder speciellt som djuren blir allt mindre skygga för fotografen!
  • Den som bara vill ha roligt med sin kamera och lär sig dubbelexponeringsteknik och kameraskak och ljusriktning. Det blir lite av Monet eller bara alldeles vackert och ibland hotande mystiskt. Dessa fotografer fotograferar inte - dom gör bilder. Leker med kameran och ser vad som händer.
  • Lite Photoshopteknik fick jag åxå mig till livs.
Så nu funderar jag på vad jag vill själv.....
Vill nog både och men mest att ha roligt och vara ute mycket, men åxå lära mig mera tekniska finesser som finns oupptäckta i min kamera ännu.
Fick ha med min spindelbild på Biofotos utställning! Roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar