07 oktober 2011

Tomas Tranströmer


De svaga jättarna står snärjda tätt 
så ingenting kan falla.
Den knäckta björken multnar där
i upprätt ställning som en dogm.

Från skogens botten stiger jag.
Det ljusnar mellan stammarna.
Det regnar över mina tak.
Jag är en stupränna för intryck.


I skogsbrynet är luften ljum.-
Stora gran, bortvänd och mörk
vars mule gömd i jordens mull
dricker skuggan av ett regn

ur den Halvfärdiga himlen (Tomas Tranströmmer)

Bilden är en dubbelexponering från min gammelskog utanför huset.

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Vacker dikt - verkligen värd ett nobelpris. Passande bild med en go skogskänsla.

    SvaraRadera
  3. Vackra ord och en vacker bild som passar bra ihop.

    SvaraRadera
  4. Ja han är min favorit bland poeter!

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen glädjande att poesi fick nobelpris!
    Jag gillar poesi, men det kräver bättre språkkunskap om jag vill läsa det på svenska...
    Tycker om Tomas Tranströmer :)
    Ha det fint i hösten
    Halina

    SvaraRadera