26 december 2012

Stacking

Tomten hade med sig medel till ett Stackingprogram. Idag blev det tid för ett källarbesök där jag hittade flera trevliga övervintrare, mina härliga grottspindlar bland andra. Det var lite trixigt att få till ljuset upp mot taket och riktigt från sidan kunde jag inte trycka in kameran. Spindlarna är ca 3,5 cm stora inklusive benen. Först sitter dom alldeles stilla medan man gör i ordning allt. När man kommer igång har dom värmts upp av lampan och börjar röra sig runt, slåss och jaga varandra. Bilden skulle ha tagits med bälgen i riktigt makro men dom tyckte kameran luktade illa o vände baken till - så det fick bli med makro 90 linsen.
Bilden ovan är första försöket - sammansatt av 14 exponeringar. De jag hade utan att den flyttat ett enda ben och i stackingproceduren sålunda fått 9 ben istället för 8...
Får väl fånga en till frysen så jag kan göra det inne under standardiserade förhållanden en dag det blir tid över.
God Fortsättning på er ledighet!

3 kommentarer:

  1. Ska bli kul att se hur det lyckas. Frysspray ska vara bra men jag har aldrig testat det i fotosammanhang.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så spännande, så spännande. Väntar ivrigt på fler försök. Lyhörd tomte!!!!!!
    M

    SvaraRadera
  3. Spännande! Utvecklande med nya program och nya ideér. Tycker insekten blev bra/brita

    SvaraRadera